شهید پنجعلی اکرمی قوشچی

شهیدی که اجازه شهادتش را از حضرت معصومه سلام الله علیها دریافت کرد.

شهید پنجعلی اکرمی قوشچی

شهیدی که اجازه شهادتش را از حضرت معصومه سلام الله علیها دریافت کرد.

شهید پنجعلی‌ اکرمی‌ قوشچی‌

 

وی در روز پانزدهم‌ تیرماه سال ١٣٤١ در روستای »قوشچی‌« واقع‌ در بخش‌ »انزل« از توابع‌ شهرستان ارومیه‌ از پدر و مادری متقی‌ به‌ نامهای »حسین‌« و »اختر« متولد شد. پدرش نام او را »پنجعلی‌« گذاشت‌.

 

او دوران کودکی‌ خود را در کانون گرم و صمیمی‌ خانواده سپری کرد و با رسیدن به‌ سن‌ تحصیل‌ به‌ مدرسه‌ رفت‌ و مقطع‌ ابتدایی‌ و راهنمایی‌ را در روستا خواند و برای ادامه‌ی تحصیل‌ در دبیرستان به‌ ارومیه‌ رفت‌.

 

سال سوم دبیرستان بود که‌ انقلاب شروع شد. او جوانی‌ پرشور و مؤمن‌ بود و هر زمان که‌ تظاهراتی‌ انجام می‌شد درسومشق‌ را رها می‌کرد و به‌صف‌ مردم انقلابی‌ می‌پیوست‌. او در همین‌ مدت اعلامیه‌ها و عکس‌ها و نوارهای حضرت امام را به‌ دست‌ آورده و با خود به‌ روستا می‌برد و اهالی‌ روستا را برای پیوستن‌ به‌صف‌ مردم معترض تشویق‌ می‌کرد.

 

پس‌ از پیروزی انقلاب اسلامی‌ ادامه‌ی تحصیل‌ داد و مدرک دیپلمش‌ را گرفت‌. وی در سال ١٣٦٠ با رسیدن به‌ سن‌ خدمت‌ سربازی درخواست‌ عضویت‌ در سپاه پاسداران ارومیه‌ را داد و پس‌ از طی‌ مراحل‌ گزینش‌ و گذراندن دوره ­ی عمومی‌ پاسداری فشرده در »پادگان آموزشی‌ حر« از تاریخ‌ ٢٧/١١/١٣٦٠ خدمت‌ خود را در »واحد روابط‌ عمومی‌ سپاه« که‌ آن زمان بیشتر امورات تبلیغی‌ و فرهنگی‌ سپاه را بر عهده داشت‌، آغاز کرد.

 

این‌ ایام هم‌زمان بود با حضور گروهای مخالف‌ نظام در مناطق‌ مختلف‌ روستایی‌ و تبلیغات شدید آنها علیه‌ انقلاب و نهادهای نوپای آن. روابط‌ عمومی‌ سپاه پس‌ از پایان عملیات پاکسازی روستاهای آلوده به‌ آنجا می‌رفت‌ و با انجام یکسری برنامه‌های تبلیغی‌ و فرهنگی‌ مردم را نسبت‌ به‌ انقلاب و اهداف آن آشنا می‌کرد. این‌ کار روابط‌ عمومی‌ چندان با مذاق گروههای حزبی‌ سازگار نبود.

 

در شهریورماه سال ١٣٦١ از طرف سپاه ارومیه‌ تعدادی نیروی رزمی‌ برای پاکسازی روستای »حکی‌« در محور عملیاتی‌ سیلوانا راهی‌ می‌شوند. نیروهای واحد روابط‌ عمومی‌ هم‌ با آنان عازم منطقه‌ می‌گردند. این‌ عده در تاریخ‌ 2/٦/١٣٦١ در نزدیکی‌ روستا به‌ محاصره ­ی نیروهای حزبی‌ درآمده و پس‌ از ساعتی‌ درگیری به‌ اسارت گرفته‌ می‌شوند و پس‌ از شکنجه‌ به‌ شهادت می‌رسند. پنجعلی‌ نیز یکی‌ از آن شهدای گرانقدر است‌ که‌ پیکرش در قطعه‌ی شهدای »باغ رضوان« ارومیه‌ آرام می‌گیرد.

 

روحش‌ شاد و یادش گرامی‌ باد!